Sunday, November 3, 2019


A n o T i m p u    d e s f r u n z i r i i

("T o a m n a")


Toamna admir rodu Verii
Și  rămân  e x t a z i a t;
Printre umbrele-nserării
Văd apusul c o l o r a t...

Sosí , cu toamna de - afară ,
Și Toamna mea într-o seară;
Simt plutirea-i siderală
În lumină ireală...

Vii cu-atâta nostalgie ,
Cu-amintiri din Primăvară
Și rodirea de - astă_Vară ...
Toamna mea, prea timpurie..!

În veri, TRECEREA-i urcuș,
Ca   s o a r e l e   dimineții;
Vine Toamna... și de-acuș,
Cobor înspre Iarna vieții.

Caut prin frunza tot mai rară,
Iubirile de-astă Vară?
De ce, Vară, ai plecat
Și Toamnei reci m-ai lăsat!?

Iluzia speranței
Mă-nsoțește încă ;
Doru   r e z o n a n ț e i
C-o floare pe-o stâncă !¡

Înăuntru, ca și - afară ,
Anotimpuri trec, se-ntoarnă;
A fost toamnă-n Primăvară,
E primăvară și-n Toamnă !..

Vine-n vis iubire nouă;
Cum să o aflu acum?
E ascunsă-n stropi de rouă,
Ori e risipită - n   f u m ?. .

Miraculoasă-i povara
Iubirii din amintire!
Port în suflet Primăvara
Înflorită de iubire . . .

Surâs, joacă și uimire;
Cânt, visare și iubire;
Gânduri, trudă și rodire;
Spațiu, timp și desfrunzire...

Pe Vară, gânduri mă rod
rămân pom fără rod;
Pe Toamnă gânduri mă dor
rămân cu-al Verii dor...

Soarele-și scurtează drumu,
Toamna,-ntre genele zării;
Amintiri mocnesc în scrumu
Lăsat de căldura Verii . . .

Ne-am iubit zile de vară
Pe țărmu mării-amândoi;
Toamna mai căutăm spre seară
Marea - ntoarcerii din noi !¡

Vin amintiri, rând pe rând ...
Și-au croit poteci prin gând;
Îmi luminează prin umblet,
Și-au făcut casă în suflet!..

La soarele Toamnei, sumbrei,
Mai uit de haina ruginii
Când ascult tăcerea umbrei
Și d cântecu luminii ..!

Toamna, lumina suspină,
Primăvara, îmi zâmbea;
Cu sufletu în lumină
Sunt și eu cum este ea !?

Sunt și pomi care-nfloresc
Și toamna, a doua oară ;
Sunt și inimi ce-și doresc
Iubirea din Primăvară...

Păstrez câte-un zâmbet drag
În    i l u z i a    privirii . . .
Îl văd din al Toamnei prag
Prin ispita amintirii . . .

. . . Nu te lasă amintirea
Când vrei ca să uiți iubirea;
Amintirea-n brațe-o strânge
Și nu plânge!, nu mai plânge!

Frumoasă mi-e și Toamna ..!
Chiar dacă pe ape nu mai zâmbesc lotuși;
Pe covor de frunze mai dansez cu Doamna...
Și totuși . . .                                                            [după Arghezi]

Prin pădurea despletită,
Pe poteca înfrunzită ,,,
Mai dansez încă o toamnă
Dansu zilelor de Toamnă ...

Ajuns pe drumu către seară,
Să compar, o voce mă îndeamnă,
Seninul unei dimineți de primăvară
Cu-amurgul unei seri de   t o a m n ă...

Mi-e Toamna o primăvară
Cu-nviere și iubire.,
Și-năuntru, și-nafară...
E-aievea sau amintire ?

La   iubire-n  Primăvară,
Aș vrea, Doamne, să m-arunci;
Să sar de ”aici” ”acolo”
Și ”acum” să fie-”atunci”...

Pentru-Anotimpu Iubirii
Plătesc bir cu desfrunzirea;
Redă-mi, Doamne, cum dai firii,
Primăvara cu iubirea !

De ce-s, Doamne, osândit,
Păcatele tinereții
Să le ispășesc, rănit,
Acu,-n anii bătrâneții?

E ceață și plouă, plouă...
Nu se mai aprinde focu ;
Ajuns vechi la vreme nouă,
Îmi mai aflu-n lume locu ?

Într-o vreme, mai devreme,
Tot căutam iubirii semne...
Într-o vreme-a amintirii
Tot mai caut urma iubirii...

Pe cât este de frumoasă,
Pe-atât e de dureroasă
Iubirea din amintire,
Amintirea de iubire...

Trece timpu fără milă...
A sosit vremea-nserării;
Ce ne-a mai rămas, copilă,
Din iubirea Primăverii?

Ții minte-mbrățișarea lungă
De parcă nu s-a terminat?...
De ce uitarea ne-o alungă,
Neîncetat, neîncetat ?..

Cum vin norii, nor cu nor,
Vin și doruri, dor cu dor;
Vin și se duc, ceas de ceas,
Drag cu drag din ce-a rămas...

Vraja dintâi a iubirii
Pierí-n roua dimineții;
Însă stropii amintirii
Mai sclipesc prin pâcla ceții...

Prin izvoare munții plâng
Râuri de lacrimi spre mări;
Când iubirile se frâng ,
Le poartă vânt peste zări

Mă-nfioară câteodată
E m o ț i i  de  altădată...
Și tot intru-n consonanță
Cu iluzii de speranță . . .

Vin ca-n vis, la drum de seară ,
A m i n t i r i  ce  mă - nfioară;
Topind  Toamna  desfrunzirii
În PRIMĂVARA iubirii !¡

Ochii-mi râd și plâng pe rând,
Ochiul drept și ochiul stâng;
Ochiul stâng și ochiul drept
Plâng și râd când te aștept;

Trăiesc în nopțile   l u n g i
Iubiri ce-mi mai vin în vis;
Uitare, să nu le-alungi,
Că din rai cad în abis¡!

Retrăiesc de două ori
Primăvara cu iubiri:
Prin vise până în zori,
Și apoi prin amintiri...

Ca să-ți rup vălu uitării,
M-aș recompune-n trecut;
Și în umbrele-nserării ,
Ți-aș mai cere un sărut!

Tot mă mai îmbeți, iubire ,
Când îmi vii noaptea în vis;
Ce păcat că-i amăgire...
Și mă trezesc în abis !

Se-ntoarce apa-n izvor
Prin nori izvorâți din mare;
Se întorc lacrimi de dor
Din iubirea ce nu moare...

Înotând pe valu mării,
Te mai caut în geana zării;
Tot mai rătăcit e valu,,,
Și tot mai departe malu...

În gând tot mi-apari, iubire,
Parcă știi că te aștept;
Mă-nfiori de amintire
Ca-altădată de prezent...

M-au vrăjit stele arzând
Peste iubirea din crâng;
Număr stele căzătoare
Peste iubirea din zare...

Simt o stranie magie
Privind zâmbete pe fețe
Din anii de tinerețe . . .
Doamne, câtă nostalgie !

Am dat vremea înapoi,
Doamne, ce magie am!
Iubito, suntem noi doi
În vremea când ne iubeam!

" Copile, nu te-amăgii,
E-o lege nestrămutată:
Doar în vis mai poți iubi
Cum ai iubit altădată!"

Uneori, în vremuri sumbre,
Am îmbrățișat doar umbre;
Dragostea-n umbra Iubirii
E doar umbra Fericirii!¡

Ți-am trimis cuvânt,
Freamătu  chemării...
Și-am primit prin vânt
T ă c e r e a   u i t ă r i i

Un dor mă frământă
Și nu îmi dă pace
Când tăcerea cântă
Și   i u b i r e a   tace.

Soarele-mi mângâie fața,
Seara cât și dimineața,
Cu-ale sale două fețe,
Bucurie și tristețe..

Râd, suspină două fețe:
Bucurie și tristețe;
Bucurie din iubire,
Tristețe din desfrunzire!

Azi, în prezent, mă dezmierd
Cu lumeștile plăceri . . .
Grija de mâine s-o pierd,
Mă pierd în grija de ieri

În Toamna ciudatei toarceri,
Mă-mbată-amintiri din gări;
Bucuria din întoarceri
Și tristețea din plecări...

Era RAI, cu mine când erai
În vremea când ne iubeam;
De atunci doar vise am ...
Și prin vise → IAR E RAI ←

În oglinda cerului,
IAR caut chipu RAIului;
Dar nu mi-am închipuit
C-o să văd TINĂR | RĂNIT

Trece gându spre romanță...
Sufletu-ncepe-a se teme!?
Spațiu devine distanță...
Și timpu devine vreme.

Trece vremea și nu știu...
E devreme ? E târziu ?
Mă întreb din vreme-n vreme:
E târziu ? E prea devreme ?

Trece clipă după clipă,
Zi de zi și an de an...
Trece vremea în risipă,
Furându-mi din ce mai am..

Coboară apa, coboară,,,
O atrage - abisu mării !
Zboară viața, mereu zboară...
O atrage mreaja zării ¡?

Cât mai am speranțe și mai am ispite,
Am sete de viață și-n vremi vitregite;
Cât în suflet doruri încă mai pândesc,
Amintiri-dorinţe mi se împletesc .,.

Tot pierd soare-n asfințit,
Da'-l găsesc în răsărit;
Seara îmi pierd mereu viața,
Dar mi-o găsesc dimineața...

M-a dus vremea la soroc,
Simt că-mbătrânesc;
Prin amintiri am noroc,
Simt că-n t i n e r e s c...

Zi de zi și an de an
Tot sper că va fi mai bine;
Însă timpu cel viclean
Amăgirea mi-o susține...

Îmi zâmbește-o floare
Ascunsă-ntre file ;*;
În prima scrisoare,
Din prima iubire !

Parcă văd floarea mișcând,
Nici de ploaie, nici de vânt;
O bate, oare, vreun gând?
De ce nu-l pune-n cuvânt?

Leagănă vântu o floare ,
Dar nu-l văd; vânt o fi oare?
Îmi leagănă timpu viața ,
Dar nu-l văd; îmi văd doar fața!

Când m-apucă doru-n noapte,
Parc-aud ecou de șoapte;
Îi simt iubirii fioru
Când m-apucă-n noapte doru...

Mai 'nalt e muntele și mai adâcă-i marea
Când zbor spre tine și o trec înot;
Și sufletu-mi zâmbește că mai pot
Străbate peste ani cărarea ¡.!

Caut mereu timpu pierdut,
De la munte pân' la mare;
De la întâiul s ă r u t,
Pân' la tăcerile tale .

Îți răscolesc amintirea
Iubirii de altădată;
Îți ofer iar fericirea
Ca să o mai uiți o dată.

Pe cărarea rătăcită ,
Amăgindu-mă, se-arată,
Când o lumină umbrită ,
Când o umbră luminată !

Prin vis și prin amintire
Simt magia din iubire;
Îmi apare,-așa, haihuie...
Parcă este, parcă nu-e !?

Pe parcursu vieții mele
Dincolo de lună, soare,
Am hoinărit printre stele;
Voi fi și stea căzătoare!?

Pe căile amintirii ,
După apusu de soare,
Se - nalță luna iubirii
Printre stele căzătoare !o!

Din iubirea primăverii,
Din Primăvara iubirii,
Chem lumina amintirii
Pe poteca înserării...!?

Din Primăvara iubirii,
Luminează pe cărare
Fulgerele amintirii,
Să nu mă pierd în uitare!!!

Lumini din stele apuse
Mai zăresc în nopți senine;
Dorul iubirilor duse
Tot nu pleacă de la mine.!.

Vin vise de parcă sânt
Și trăiri de parcă nu-s;
E doar un ecou de cânt
Din ce-a fost și s-a tot dus...

Să nu te chinui cu ce-a fost,
Să nu fii pradă timpului rebel,
Să nu i te supui, e fără rost;
Iubește înlăuntru, dincoace de el!..

Încerc să-nvăț de la flori
O târzie   î n f l o r i r e;
Mă trezesc, adeseori ,
Iubind starea de iubire...

Mă pierd pe drumu-amintirii
Atras de-un parfum de roze
Și, prin noi metamorfoze,
Iubesc iubirea iubirii!

Închid ochii...
Pe-un gând zbor
După trena unei rochii
Care-a luat formă de nor...

E pustiu Toamna pe-alee...
Nu-s nici muze
Să m-amuze,
Că s-au ascuns în muzee

Soarele-n chindie
Începe să doară;
Amintirea - nvie,
Uitarea omoară.

Alerg noaptea să te prind,
Noapte stranie-a visării,
În brațe să te cuprind,
S-alungăm bezna uitării...

Roua strânsă-n noapte
O ia soarele din flori;
E c o u l    de șoapte
Dispare ca visu-n zori

Din iluzii ce se țes ,
Cum ar fi oare posibil
Să devină   î n ț e l e s
Dorul incomprehensibil?

Pe al mării val,
Cândva bravă,
O navă, spre mal,
A ajuns epavă ¡!.

Când pe apă, când pe vânt,
Toate trec în amintire ;
Veșnicie - i pe pământ
Doar în clipa de iubire!

Timpu m-a-nălțat,
Timpu mă doboară;
Clipe-vrajă de-altădat',
Clipe ce încep să doară...

În clipe dragi de altădată,
Credeam că toate-s veșnicii...
Dar cu credința-mi înșelată,
Unde mă duc când nu mai vii?

Frumosul cer albastru al zilelor de ieri
Și calda amintire a clipelor trecute ,,,
Se pierd în plânsul ploii și-n vânt ca adieri
Spre mările uitării, pe valurile mute . . .

Codruțule, pentru tine,
Vreme trece, vreme vine...
Pe când vremea pentru mine,
Numai trece... nu mai vine!

Trec zile fără răgaz...
Și niciuna nu rămâne;
Dragă Ieri, revino azi!
Dragă Azi, rămâi și Mâine!

Am uitat ce-am făcut mâine,
Mă gândesc ce-oi face ieri;
Trece timpu peste mine,
Cu uitări și cu tăceri

Răstignit în prezent mut,
Două lucruri tare dor:
Regretu pentru trecut
Și teama de viitor!?

Mă doare-al timpului zbor,
Mă-mbăt în prezent acut
Cu-amintiri din viitor
Și iluzii din trecut !?.

Vreau să uit ce-o fi, ce este;
Înainte - i fără rost !?
O să mă-ntorc prin poveste
Către ceea ce a fost . . .

Mă visai copil, râzând,
După z â n e alergând...
Când să prind una din toate,
Mă trezii c-un junghi în spate!

De-o vreme am ce n-aveam altădată...
Și le cam pierd pe cele ce le-aveam;
Mă doare-aici, mă doare-n partea-ailaltă,
Și-nfățișarea mi se schimbă an de an . . .

Doamne, tânăr când eram
Îmi părea că totu-i sfânt!
Aveam ce-acum nu mai am
Și eram ce nu mai sânt !.

Parcă-s îmbătat de vin,
Doar amăgiri mă seduc;
Bucurii ce nu mai vin
Și tristeți ce nu se duc.

Văd în lac oglindit ceru!¡
În ploaie, pe gânduri dus,
Mă-ntreb care-i adevăru -
Plouă-n jos, sau plouă-n sus?

De o vreme-i tot mai greu;
Plătind al vremii cost ,
Mă-ntreb adesea dacă-s eu
Acela care - am fost ! ?

Perplex, cu mintea mirată,
Nu știu cum am făcut saltu:
Doamne,-s eu cel de-altădată?
Ori cel de - altădată - i altu ?

Către ceru  l u m i n o s ,
Mă tot rog, mă rog întruna,
Să îmbătrânesc frumos ,
Cum îmbătrânește luna ¡

Timpu e și cumsecade ,
Nu mă-mbătrânește-abrupt;
Îmi arată cum se cade,
Ușurel, pe drumu rupt.!.

De-ar ști drumu să vorbească
Și luna să povestească...
Câți pași bate călătoru,
Câte doruri naște doru!

Cu al lacrimei izvor
Încerc să sting
Inima arzând
De dor . . .

Târziu, Toamna, printre brume,
A-nflorit un   t r a n d a f i r .*.
Ce dorește oare-a-mi spune
Prin zâmbetu-i de copil ?

Ca-n vis, într-o dimineață,
Pentru prima oară-n viață,
Am pierdut copilăria;
Și cu ea și veșnicia...

În suflet, copilărie ,
Să-mi rămâi ca altădată;
mai simt, cu bucurie,
Povestea cu-a fost odată...

Gândurile-mi se rezumă
La miraj de poezie . . .
Ca un trandafir sub brumă,
Visând iubirea târzie . . .

Trăiesc pe firu-amintirii,
Pe aripa poeziei,
Iubirea iubirii ,
Bucuria bucuriei...

File galbene de vreme
Mai păstrează poezii
Când iubirea de devreme
Aprindea stele făclii ***

În seri de vară, în ramuri înflorite,
Cânta-n parfum vrăjit privighetoarea...
Prin bruma Toamnei, în ramuri dezgolite,
Nu mai aud cântul, nu mai văd nici floarea                 [după Omar Khayyam]

Cât iubim,
De timp nu știm ;
Dar prin ale Toamnei brume
Lasă timpu pe noi urme . . .

Floarea plânge și suspină,
Dor înflorește-n lumină...
Se-ofilește floarea-n brumă,
Se tot uită doru-n urmă...

S-au dus zilele de V a r ă ...
Bruma Toamnei când sosește,
Umbra-n pădure-i mai rară,!,
Umbra gândurilor crește !!!

Mă cert cu timpu, mă cert
Că mă duce-n punct incert;
Dar cât nu-i un punct defunct,
Mai încerc să-l pun... la punct!

Trece timpu cu grăbire...
Și-mi schimbă prin adiere
Zâmbet, bucurii, iubire...
Cu oftat, tristeți... tăcere

De o vreme-i tot mai rece...
Doar cu timpu mă întrec:
Timpu t r e c e,,,
Și eu trec...

Anii trec ca apa...
Anii trec ca vântu...
Nu mai cânta harpa...
Și-i ca fumu gându...

Timpu trece an de an...
Mult din timp am irosit;
Însă  v r e m e a  a  sosit
Să am timp când nu-l mai am.

Timpu trece, eu aștept;
Dar ce-aștept nu știu!?
Însă pentru tot ce-i viu,
Că → T R E C E , E C E R T ←

Ceasu vechi întruna bate...
Vremea trece, tot mai multă;
Pân' la mine tot străbate
Timpu ce mă tot insultă...

învârt fără să știu
Ca limba de la ceas ;
Cât e-n Toamnă de târziu?
Cât din Toamnă-a mai rămas?

Azi îs mai bătrân ca ieri,
Însă mai tânăr ca mâine;
Cu oftat și mângâieri ,,,
Vreme trece, vreme vine!¡

Fie viața cum ar fi ,
Doar atunci îmbătrânesc,
Când speranța de-a trăi
O pierd și n-o mai găsesc

S-a dus albastru cer senin...
Jos e ceață, sus îs nori ;;;
Sub șiruri agitate de cocori ,
Surâsu primăverii a devenit suspin.

Fiind legat de tei prin soartă,
Mi-am sădit un tei la poartă;
De departe-l simt aproape,
Dându-mi floare-n vis pe pleoape!!

Iarăși am visat
De iubirea noastră;
M-am trezit, mirat,
Cu o stea-n fereastră!

Închid ochii și, visând,
Te văd în lumină ;
Îi deschid și văd zâmbind
Pe cer luna plină ¡

Trece ca o umbră,
Din rai spre abis,
Fără nicio urmă,
Iubirea din vis

După ceasu înserării
Admir de pe țărmu mării
O mistică - mpreunare :
Marea-n cer, și ceru-n mare¡!

Oprit din mersu-mi înainte,
Încerc gânduri să adun
Din imagini și cuvinte
Ce le-am risipit pe drum...

În ziua - mi ajunsă - n chindie
M-am îndrăgostit de poezie;
Să-mi lumineze asfințirea,
Să-mi reînvie iubirea...

Speranțe, șoapte, doruri, vise,
Mai luminează-n amintiri
Din veri cu iubiri, rodiri,
Spre Iarna porților închise.

De ce sunt oameni veseli când întristați sunt unii?
De ce urmează răul mereu după bine?
Ca liniștea-așternută ‘naintea furtunii,
Zâmbetu-i prefața tristeții ce vine...                    [după O. Khayyam]

Nopți cu vise se mai țes
Și zile cu soare-n dar:
Des, mai des, și tot mai des;
Rar, mai rar, și tot mai rar . . .

Așa ne-a dat Dumnezeu
Pe drumurile sorții :
După lumină-n zi, mereu,
Urmează bezna nopții...

Nu mă tem de umbre,
Noaptea-s mângâiere;
Arată, chiar sumbre,
Lumină-n apropiere!

Sunt și bătrâneți frumoase,
Și mai sunt și morți ușoare;
Fericite sunt sub soare
Vieți cu-apusuri luminoase!

Liniștit, mă-ndrept spre mare,
Între tot mai joase maluri;
Deși am mai multă apă,
Am tot mai puține valuri,..

Mereu vântu, mereu valu,
Izbesc pământu și malu...
Mereu „valu”, mereu „vântu”,
Desfrunzesc trupu și gându...

Alte ape curg în vad,
Alte frunze Toamna cad;
Alți ani zboară, rânduri-rânduri,
Alte doruri, alte gânduri...

Mă întorc mereu în codru
Din lumile tot mai dure;
Mi-aș dori o viață-ntreagă
Mângâierea de pădure !!!

Tinerețea mi-a plecat,
Dar eu tot o mai iubesc;
Doamne, tare-s ne’mpăcat:
Nu-i păcat să-mbătrânesc ?

Cu voință de yoghin,
Pot trece chin după chin...
Doar c-un chin mă chinuesc:
Chinu că   î m b ă t r â n e s c !

Din fotografii   r ă z l e ț e
Mai străbat, ca amintire,
Zâmbetele de pe fețe
Luminate de iubire...

Răsfoiesc câte-un album
Cu chipuri de altădată
Și cu chipuri de acum ;
Doamne, timpu chiar nu iartă!

Trece viața, trece, trece...
Merg ca racu înainte;
Simt cum focu-i tot mai rece
Și gheața tot mai fierbinte...

De ce nu-i ca dedemult?
Câte-n lume mai au rost?
Câte-or fi din câte sunt?
Câte sunt din câte-au fost?

Trece romantica Toamnă,
Va fi Iarnă în curând ;
Lăsând muguri noi pe ramuri,
Pleacă frunzele dansând ; ; ;

S-au gătit de sărbătoare
Frunzele din astă toamnă;
În strai colorat de soare
Zboară-n ultim dans spre iarnă!

Copac viu legat de glie,
Frunze vii legate-n ram;
Doar când moare frunza-nvie
Și cu vântu-mi zboară-n geam.!.

Toamna, pădurea neverde
Îmi spune prin frunza sa:
Iubirea se poate pierde
Dar nu se poate uita...

Ce frumoasă erai viață,
Când eram tânăr odată!
Aveam doar Iubirea-n față;
Rana vremii? Niciodată!

Tinerețe, cauți Iubirea
Cum caută floarea lumina;
Bătrânețe, amintirea
Îți luminează grădina.

Viața ce mi-a mai rămas
E scurtă, e neștiută;
Caut ieșirea din impas
"Retrăind" viața trecută...

Prin magia vreunui vis,
Retrăiesc iubiri plecate;
Din vis la realitate...
E ca din cer în abis!¡

Să uit, câte-am vrut
Și nu am putut !..
Câte-aș vrea să-mi amintesc
Și nu reușesc !

Clipe visate...
Clipe trăite ...
Clipe-amintite...
Clipe... uitate ???

Iubirea-ți nebună ,
După-apus de soare,
Mai îmi dă, prin lună,
Raze pe cărare .!¡.

Îți recitam poezii ...
Prin serile Primăverii;
Le - aud, ecouri târzii ,
Vrăjind liniștea tăcerii ...

Își așterne lunga noapte
Peste lumi zabranice;
Ca trenele acelor șoapte
Din rugăciuni zadarnice...

Târziu, Toamnă, îmi brumezi
Trupu - mbătrânit ;
Dar ai grijă să-mi păstrezi
S u f l e t u  întinerit !

Când prin ale Toamnei ploi
Cade ceru peste noi ,
Să iubim, să ne-amintim,
Să uităm că-mbătrânim!

Soare prin lună se-arată
Și noaptea să mă lumine!
Și iubiri de altădată
Prin vis tot mai vin la mine...

Cad frunzele Toamnei, una câte una,,,
Unu câte unu se scurg anii vieții...
Doar la fel rămân soarele și luna;
Sufletu și gându strânse-n trupu ceții (:)

Când ora nopții - ntârziată ,
Spre vis mă poartă gând cu gând,
Pe drumurile de - altădată
Mai hoinăresc din când în când...

Retrăiesc copilăria,
Ea e al uitării leac;
Mă inundă cu magia
Altei lumi, dintr-un alt veac...

Lumina raiului vieții
Vine-n zi din iad solar;
Pe când umbra bătrâneții
Din miraj crepuscular...

Urmez a vremii cărare,
Apa râului spre mare;
Ceas de ceas
Și pas cu pas...

Ca să nu-mi văd umbra,
Privesc înspre soare ..¡
Ca să nu-mi văd urma,
Merg înspre uitare ?

Mi s-au deschis vrăjite porți
În Trecerea - mi prin lume . . .
Și am trăit sub schimbătoare sorți
Și joc, iubire, și rod, și soare-apune...

Privind soarele-apunând
După zarea vieții mele,
Cu ochi de dor lăcrimând,
N-o să văd sclipiri de stele***

Viața-mi e o lumânare
În ardere mută ¡
Să dea lumină mai multă,
Se arde mai tare ;,.

Nu-i izvor de poezie
Gându ce n-a ars pe rug
Și n-a băut apă vie
Dorul iubirii, din zori în amurg.

Toate-n lume-s trecătoare...
Se nasc, trăiesc, se transformă;
Oare nu și moartea moare?
Ori se-abate de la normă?

Tinerețea-i cu uimirea!...
Zilnic mă-nvia iubirea;
Bătrânețea-i a muri
Puțin, în fiece zi.

Gânduri cernute-n cuvinte
Au fost flori, păsări, stihii...
Lună, stele, galaxii...
Și tăcutele morminte.

Mă întorc neliniștit
La anii cei trecuți;
Pe firu gândului găsit,
Pe urma pașilor pierduți...

Am visat că am visat
Visu uitat al iubirii ;
Și prin noapte-a luminat
Amintirea amintirii !¡

Am visat că am visat
Că eram cel de-altădat';
Tare vream, trezit năuc,
Pe visu din vis s-apuc...

Navigând spre-un ultim mal,
Tot pierd calea, pierd și urma;
Pierd vâslele, pierd și cârma
Și mă las doar dus de val ;;;

Băteam drumuri spre cer, așa, ca niște punți,
Spre-o lume de poveste ce n-aș fi vrut s-apună,
Când bolta cerului se sprijinea pe munți,
Iar taina munților se oglindea în lună...

Zboară   ș i r u r i   de cocori,
Rânduri, rânduri, pe sub nori...
Zboară  g â n d u r i l e  mele,
Rânduri, rânduri, pe sub stele;;;

Tot am dat zi după zi
S-aștept ziua ideală...
Până soarele-asfinții
Și se lăsă seară.

Nopți fără de lună,
Zile fără soare ...
Doar vreun vis de tinerețe
Mai luminează-n cărare !..

Vremurile-s tot mai triste;
Tinerețe, ai plecat . . .
Dinspre zarea altei vârste
Te mai caut, înfiorat . . !

Rătăcitor prin lumea rătăcită,
Sunt semne că-n curând o lași;
Urmează pași fără potecă,
Și-o potecă fără pași...

Mai mă plimb din vreme-n vreme
Pe potecile pustii;
De la iubirea devreme
La uitările târzii . . .

Din umbra anilor trecuți
Mă tot cheamă o ispită;
Urma pașilor pierduți
Pe poteca regăsită...

Izvoare și bolovani
Mi-amintesc azi pe cărarea
De - acum 40 de ani . . .
Și iubirea, și uitarea .

Mă poartă gându zburdalnic
Printre stele-n infinit * * *
Pe când sufletu nostalgic,
Prin locuri unde-am iubit...

De pe-ale munților creste,
Cu soarele-n asfințit,
Privesc înspre răsărit
Locurile-mi de poveste...

Drumețule din prezent,
Pe aici trecu odată
Un îndrăgostit student,
În suflet și-n gând c-o fată!..

Locuri și timpuri mă poartă
Pe cărările-amintirii
Către a iubirii poartă
Din Primăvara iubirii.!.

Gândeam la primu sărut:
Tot ce-i frumos e prea scurt!
În noaptea Iernii de-ajung:
Tot ce-i urât e prea lung !?

Mă mai plimb pe munți și lunci
Ca în vremea de demult;
Nimic nu e ca atunci!
Sau eu nu mai sunt?

La izvorul meu ceresc
Mă mai duce amintirea;
Setea să mi-o potolesc
Și să-mi regăsesc iubirea...

Când iubire-n urmă lași,
Pe-o potecă fără pași,
O ascund umbrele serii
Și tăcerile   u i t ă r i i!?

Bătrâna arípă
Tot visează zboru;
A iubirii clipă
Lasă-n urmă doru...

Deși moare valu
Tot rămâne marea;
Când moare iubirea
Rămâne   u i t a r e a

Bate vântu, bate ,
Prin lumea-mi pustie;
Din suflet răzbate
Dor și nostalgie;

Ceața îmi ascunde zarea,
Nu mai văd unde-i cărarea;
Iubirea-i ascunsă-n fum,
Nu mai văd urmă de drum

Mereu alte gânduri vin ,
Vin și trec prin anotimpuri;
Tot mai îmbătat devin ,
Risipit prin spații, timpuri...

Hoinăresc prin univers
Pe Pământ rotind invers;
Astfel încât asfințitu ,
În vis, îmi e răsăritu!¡

Gândurile-aduc misteru,
Valuri tot ridează marea,
Fulgere brăzdează ceru,
Și-amintirile uitarea.!.!.

Că am vrut sau că n-am vrut,
Tinerețea mi - a trecut . . .
Vreau, nu vreau, vine tristețea
Că - mi trece și bătrânețea .

Cu TIMPU m-am tot luptat
De când mă tot desfrunzește;
Doamne, nu e cu păcat
Că TIMPU nu-mbătrânește?

Trece Toamna, vine Iarna;
Timpu mi-adâncește rana
Comițând o gravă faptă –
Se-ascunde de-o luptă dreaptă!?

Învins-am timpu-n Primăvară
Când clipa de iubire părea o veșnicie;
A fost o luptă dreaptă peste lunga Vară ...
Din Toamnă către Iarnă, sub anii cât o clipă, mă pierd în pribegie.

Inundă   u i m i r e a
Mintea-mi tot mai sumbră;
Când pleacă iubirea
Rămâne doar umbră Ꞌ

Schimbă Doamne-al vremii rost,
Chiar dacă m-aș a m ă g i:
Dă-mi speranțe din ce-a fost
Și-amintiri din ce va fi !...

Tot mai mult văd lumea-n ceață,
Tot mai slab te-aud șoptind;
Am pornit de dimineață
Și-acum simt noaptea venind...

Am primit, prin vis, o veste
Că-s iar tânăr ca-altădată!
Însă "lumea de poveste"
Începea cu-"A fost odată..."

Am trecut zare cu zare
Spre zarea Iernii cea mare!
Cu cât mai departe m e r g,
Zări spre Primăveri se șterg

E sau nu-i Toamna perversă?
E - o Primăvară inversă !
Primăvara venea Vara ,
Iarna vine-acum... și Seara.

Bate vânt a viscolire
Prin ora nopții târzie...
E semnu de-ntroienire
În noua-mi lume pustie!

Tot rămân ca beat, vrăjit,
De a vieții frumusețe !;
Când din vrajă-oi fi trezit,
Vine Iarna să mă-nghețe.

Cine, Doamne, e de vină
Că-i gata Iarna să vină?
Ca să cearnă prin ninsoare
Doar tăcere și uitare . .

Îmi vin gânduri valuri-valuri
Și dispar mereu aiurea
La ale uitării maluri;
Și desfrunzită-i pădurea!

Alte ape-n vaduri curg
Deși aceleași ape par;
Altu-i sufletu-n amurg
Când luminile-i dispar!.

Sufletu de dor golit
E un suflet pustiit;
O cântare fără muză
E-o pădure fără frunză

În sufletu-mi sub zăvor
Amintiri tot plâng și dor;
În   t ă c e r i   neliniștite
Și în liniști răscolite!¡

Zboară șiruri de cocori
Înspre suduri însorite > > >
Ca-n Toamna mea, deseori,
Gândurile-mi desfrunzite...

Mereu m-am grăbit
Să fiu fericit ;
Și m-am trezit
Desfrunzit

Mă privești, vezi urma-adâncă
A    î m b ă t r â n i r i i ! ?
Mă asculți, mai auzi încă
Freamătu   i u b i r i i ! . .

Frunze moarte, frunze vii,.,.
S-au copt strugurii în vii;
De ce nu vii
Să mă-nvii!

Zboară frunze, rânduri-rânduri...
Bate vântu căscând r a n a . . .
Și ascult, cam pus pe gânduri ,
Cântec trist ce-anunță Iarna!?

Privesc păsări efemere
Cum se pierd în zare;
De azi va ploua tăcere.
Mâine va ninge uitare

În Toamna desfrunzirii,
Când cad în vreun abis,
Simt doru amintirii
Ca-n vraja unui vis!

Mă tot cheamă Primăvara ;
Cu doru-mi, din când în când,
Pășesc pe poteci de suflet
Și zbor pe cărări de gând...

Mai în derivă mi-e plutitu,
Ca o corabie pe ape , ! ,
Tot mai departe-i răsăritu
Și-apusu e tot mai aproape¡ .!

S-a făcut aproape seară
Până să-mi termin catrenu;
De ce nu oprești, ca trenu,
Timp Rapid fără de gară ?

Zi de zi mereu tot sper . . .
Dar ce sper nu știu ! ?
Mă simt mereu mai stingher
Și - n jur e tot mai pustiu ...

Pleci cu-atâta poezie
Ca primăvară inversă
Și cu speranța dispersă,
Toamna mea, Toamnă târzie..!

Toamna și-apusu de soare
Au zâmbetu colorat...
E un dar întârziat
La orice tristă plecare?

Plec spre Iarnă ca toamna frunza-n vânt;
Mi-e  Anotimpu  ultim  pe  Pământ ....
Î A n o t i m p u r i l o r    goană,
doare doru de Veri și de Toamnă!

Vin vremuri să îmi ascundă
Luminile tinereții ;
Vin vremuri de mă inundă
Cu umbrele bătrâneții . . .

Simt iarna Iernii cum vine,
Aducând cu ea nămeții ;
Cum să-ntorc gându, mai bine,
Către ierni din Vara vieții ? . .

În înserarea Toamnei tot mai sumbră,
Mă urmărește amintirea ca o umbră;
În neodihna mării valuri se frământă ,,,
Amintirea și uitarea mereu se iau la trântă!¡

No comments:

Post a Comment